Ontmoeten van locals en toeristen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Ontmoeten van locals en toeristen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Ontmoeten van locals en toeristen

Door: Jules en Clenda

18 Mei 2014 | Myanmar, Pagan

Week 2 van onze reis in het religieuze Myanmar.

Na Hpa-An beginnen we aan onze reis richting Inle lake. Hiervoor moeten we 2 bussen nemen. De eerste gaat naar Bago, gelukkig met airco. We komen om 16:00uur aan in Bago waar we om 19:00uur de overstap maken. Een paar locals weten wel wat we met de tussenliggende uren moeten doen en achterop de brommer zie we in 2uur bijna de gehele stad. Erg efficiënt dus. Redelijk in de war van deze turbulente tocht, moeten we eerst in een lokale bus stappen om later over te stappen in een VIP bus, jaja!! In de lokale bus komen we een Frans stel tegen die gewoon met deze bus (8uur lang) doorgaan naar Kalaw. Haha, hebben we het toch beter geregeld. Voetjes omhoog, dekentje, kussentje, heerlijk! In Kalaw aangekomen houden we een rustdagje op ons balkon. Vanaf hier zien we een paar Chinezen of Japanners lopen met een mondkapje op. Erg grappig.
Op dinsdag beginnen we onze 2daagse trekking naar Inle lake. Onze gids is een local die de taal spreekt. Onderweg komen we langs een paar dorpjes en zien we veel van de landbouw, er worden voornamelijk pinda's, tomaten, rijst (nat en droog) en kool verbouwd. We krijgen veel mee van de leefwijze in de dorpjes. Onderweg maken we veel mooie foto's en mag Clenda nog meehelpen op het land! Elk gezin heeft een of twee koeien en buffels. Deze gebruiken ze om het land te bewerken en dingen te vervoeren. De dieren staan op de begane grond in een schuur en daarboven woont het gezin. Bij een van de gezinnen mogen we de nacht doorbrengen. Onze groep bestaat naast ons ook uit 4 Singapoerezen. Tijdens het avondeten komen we erachter dat zij degene waren met de mondkapjes. Hilarisch!! Uiteindelijk ontvangen wij een mooi wegwerpexemplaar en moet dit natuurlijk vastgelegd worden op foto!! Op dag twee maken we wederom een prachtige maar pittige tracking en komen we uiteindelijk uit bij Inle Lake. Met een boot zijn we het meer overgestoken en toen kwamen we in ons guest house aan waar we al het zand van ons af konden spoelen. 's Avonds merken we gelijk dat het hier een stuk toeristischer is. Men probeert ons dingen te verkopen en er staan Westerse dingen op de kaart. Toch aan toegegeven en pizza besteld.
De volgende dag hebben we fietsen gehuurd. Met de hitte, de oude fietsen en de slechte wegen was dit voor sommige van ons twee een minder tripje. Verschillende dingen bezocht met als goedmakertje een bezoek aan een winery waar we prachtig uitzicht over het meer hadden. Onder het genot van verschillende wijntjes met een stukje blauwe kaas was deze helse fietstocht snel vergeten.
Op donderdag hebben we na wat onderhandelen door Jules (the moneykeeper) een boot geregeld met stoelen en paraplu's (tegen de zon welteverstaan). Een heerlijk dagje met bezoekjes aan een sigarenmakerij, weverij, floating gardens (groenten worden verbouwd op drijvende tuinen) en natuurlijk wat kloosters. S'avonds hebben we de nachtbus gepakt naar het gebied van de tempels, Bagan.
Hier komen we rond 4:00 uur aan in ons hotel MET zwembad. Het is hier namelijk nóg heter dan dat we al gewend waren. 45graden op het heetst van de dag. We besluiten om maar gelijk de zonsopkomst over de tempels te gaan bekijken. Prachtig!! Daarna lekker bijgeslapen en na het heetst van de dag E-bikes gehuurd. Ze noemen het fietsen en er zitten ook trappers op, maar voor ons zijn het gewoon elektrische brommers. Voor Jules een blauwe en voor Clenda een roze!! The navigator (Clenda) was even de weg kwijt, maar herpakte zichzelf vrij snel en we hebben een paar mooie exemplaren op de gevoelige plaat kunnen leggen.
Vandaag hebben we weer voor een halve dag (6:00wekker) e-bikes gehuurd en nu zitten we lekker aan het zwembad deze blog bij te werken.

Morgen vertrekken we richting Mandalay om vanuit daar op dinsdag naar Bangkok te vliegen.

• 23 Mei 2014 - 09:58

Dick:

We zijn al weer een paar dagen verder dan de dag van het verslag en hebben jullie intussen via skype gesproken. Fijn te horen dat jullie zo genieten. Jullie zullen nu misschien al weer uit Thailand vertrokken zijn, lijkt mij trouwens een goed plan, om vervolgens van de schoonheid van Cambodja te genieten. Dit verslag en de foto's zagen er weer goed uit. Tot het volgende verslag.