Myanmar, Wie bekijkt wie? - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Myanmar, Wie bekijkt wie? - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Myanmar, Wie bekijkt wie?

Door: Jules&Clenda

07 Mei 2014 | Myanmar, Rangoon

Toch op veler verzoek een blog! We hebben al zoveel gezien en gedaan dat het ook vooral voor onszelf fijn is.

Belangrijkste outlines; Ten eerste, we gaan hier echt kapot van de hitte. Het is hier gemiddeld 35graden overdag in de schaduw. Een kamer zonder airco is een no go. Kamers zijn wel heel duur. Gemiddeld 50 dollar voor 1 nacht. Ten tweede, we zijn een ware attractie. Is het melkwitte huidje van Clen toch nog ergens goed voor! Er willen mensen met óns op de foto en iedereen zwaait en zegt gedag. We zijn ook nog bijna geen andere toeristen tegengekomen. Ten derde, de mensen zijn echt heel aardig. Iedereen lacht en wil je graag helpen. We zijn al meerdere keren spontaan aangesproken op straat door lokals die iets willen vertellen over het land. Ten vierde, het eten is heel lekker. Niet te pittig, goed gevulde soepen en rijst en noedels. Ten vijfde, er zijn hier veel, heel veel tempels, kerken, pagoda's, moskeeën etc.

We zijn onze trip begonnen in Yangon. De hoofdstad van Myanmar waar de invloeden van het Engelse kolonialisme goed te zien zijn. In deze hectische en levendige stad met straten waarin eten (verkopen en nuttigen) de belangrijkste bezigheid is hebben we twee dagen doorgebracht. We hebben een prachtig park, heel veel buda's en de Swedagon Paya (misschien wel de meest religieuze plek van Zuid-oost Azië) gezien.
Daarna hebben we een dampende bus (geen airco, wel karaoke) gepakt naar MT Kyaktiyo (wees niet bang wij weten ook niet hoe je dit uitspreekt). Ook deze grote gouden steen is een religieuze plek waar veel monniken heen gaan. De spullen gedropped in ons prachtige hotel daarna op naar de golden rock. Het grootste spektakel was dat we vol gepakt werden in een soort vrachtwagen. Deze vertrok echter pas op het moment dat er echt geen enkel persoon bij te proppen was. 'S Avonds gegeten in het dorp en daar een inwijding van een jongetje in het buddisme aanschouwt. Dit hoorden we later, want uit de keiharde muziek, versierde auto en dansende witte paardjes omhangen met belletjes konden wij dit niet afleiden. We hoorden dit van Mr John, een lokale gids die ons reisschema Myanmar heeft scherp gesteld. Erg efficiënt ging dit niet, want na 3bier had hij alles al 3x herhaald en schatte hij Jules 19(!!). Aziaten kunnen duidelijk niet tegen alcohol. Uiteindelijk is Clenda nog een levensgevaarlijke gekko tegengekomen en toen was het tijd de oogjes te sluiten.
De volgende dag, na 3,5 uur in een bus met 15cm beenruimte aangekomen in Mawlamyine. Een erg leuk stadje waar ze duidelijk vrijwel nooit toeristen tegenkomen. Echt iedereen zwaait, lacht en zegt gedag tegen ons. Wie bekijkt nu wie? Dit stadje ligt tussen een berg en een rivier, dus konden we hoger gelegen naar de zonsondergang kijken met uitzicht op de rivier. Prachtig! De volgende dag zijn we naar de lokale markt geweest. Erg heet en 'geurig'. Het meest bijzondere waren de grote plastic tonnen met stinkende modder en daarin allemaal vis. Die avond maar geen vis gegeten. Wel lekker fruit gekocht. Een soort Lychee met een stekelige barst. Opgegeten op 'Shampoo Island' een eilandje net voor de kust waar heiligen vroeger hun haren waste.
Vrijdag vertrokken naar Hpa-An met een vissersboot samen met 6 andere toeristen. Een tocht van 4uur. Onderweg mooie natuur gezien en heel veel heel enthousiast zwaaiende kinderen aan de waterkant. Hpa-An zelf is niet heel bijzonder. We hebben er de rest vd dag dus ook maar een filmdagje van gemaakt. Ook vooral omdat het eigenlijk de hele dag regende. Heerlijk die verkoeling!! Vandaag hebben we een schakelbrommer gehuurd en hebben we de binnenlanden ontdekt. Stop 1 was de 'Sadan Cave', een grot met daarin in eerste oogopslag alleen budda's, maar toen zagen we ook een gang verlicht met lampen. Na 15min lopen en veel vleermuizen te hebben gehoord, kwamen we aan de andere kant van de grot uit bij een prachtig meertje. Daar bracht een lokale visser ons voor een klein bedrag onder een andere grot door naar een tweede meertje. Vanaf daar mochten we door de rijstvelden heen teruglopen. Heel mooi!! Tweede stop was Mountain Zwe-ka-bin. De hoogste berg van de regio. Niet beklommen, maar wel de tuin eromheen bekeken waar ruim 1000 budda's te zien zijn. Laatste stop was Kyat-ka-lat, een klooster gebouwd omtrent een apart uitziende steen die middenin een meer staat. Daarna was het helaas tijd om de brommer weer in te leveren. Heerlijk dagje!!
Morgen vertrekken we richting Kalaw (14uur bussen vanaf hier) om een 2-daagse trekking te kunnen maken naar Ingle lake.

Over een week meer nieuws!

• 10 Mei 2014 - 22:15

Anouk:

Jeetje wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt!
    Erg leuk om te lezen dat jullie je verwonderen en genieten.
    Have fun nog!
    x

• 10 Mei 2014 - 22:33

Lot:

Wat cool en wat zijn wij jaloers vanaf hier. Geniet ervan en je safe! X

• 11 Mei 2014 - 09:04

Marije:

Super zeg! Geniet ervan

• 11 Mei 2014 - 10:15

Milou:

Leuk dat jullie dit toch een reisverslag gaan bijhouden. Erg leuk on jullie avonturen te lezen! Goed insmeren dus Clen, dat melkwitte huidje! Tja, Jules 19 jaar... Hihi, leuk.
    Geniet ervan, mupkes!

• 11 Mei 2014 - 13:44

Dick:

Reizen is een vermoeiende zaak als ik het zo lees, maar ook lezen wij dat jullie er volop van genieten. Ga vooral zo door, wij wachten op nieuwe verhalen.Doe de plaatselijke bevolking de groetjes van ons.

• 11 Mei 2014 - 16:07

Robin:

Hartstikke geweldig om dit allemaal te lezen!

• 12 Mei 2014 - 15:05

Carlin:

Wat een vrolijke gezichten van jullie en een hoop heerlijke heiligheid! Geniet ervan! Ik ga jullie verhalen proberen te volgen vanuit Peru! Liefs

• 12 Mei 2014 - 19:38

Mandy:

Geweldig!!! Leuk dat jullie toch een blog bijhouden! Geniet ervan samen en pas goed op elkaar! ;-)
    XX

• 12 Mei 2014 - 21:21

Henriëtte:

Prachtig om mee te mogen genieten van jullie fantastische foto's en boeiende reisverslag. Dank dat we mee mogen kijken tijdens jullie avontuurlijke reis. Super mooi. Groetjes van ons.

• 13 Mei 2014 - 15:40

Tante Gea En Oom John:

wat een belenenissen. Dat is wat je vader altijd zei survaivelen.Geniet verder en hartelijke groeten.