Tarzan & Jane - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Tarzan & Jane - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Tarzan & Jane

Door: Jules & Clenda

08 Juni 2014 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Oh, nee... We zijn al over de helft!! Verslag week 5.

Na het dagje olifanten in Luang Prabang, is het op maandag 'regel' dag. Op het tè lange lijstje stond onder andere visum regelen Vietnam, bootkaartje fixen en pinnen. Poeh, wat een gedoe...! ;-) 's Middags bezoeken we de waterval in de omgeving. Heerlijk gezwommen in prachtig blauw water en knabbelende visjes aan de tenen, gratis visspa! Er moest van avonturier Jules natuurlijk naar de top geklommen worden, wat door geen-conditie-hebbende Clenda niet echt werd gewaardeerd. Maar tja, als dat dan de enige strubbeling is doen we het toch heel goed!! Einde middag ontdekken we een Belgisch café. Er moet natuurlijk Duvel worden gedronken en we laten ons verleiden om toch een frietje stoofvlees te bestellen. Nog nooit zoveel betaald voor friet en bier, maar het was het absoluut waard!!

Op dinsdag pakken we de slowboat over de Mekong river naar het noorden met als eindbestemming Huay Xai. Deze tocht duurt 2 dagen, met een tussenstop in bergplaatsje Pak Beng. Na het toch redelijk pittige reisschema van de afgelopen weken, is de boot een oase van rust. Beetje slapen, lezen, genieten van het prachtige uitzicht en het leven op en rond de rivier.

Donderdag beginnen we aan ons jungle avontuur, de Gibbon Experience! Vanuit Huay Xai worden we gebracht naar Nam Ha National Protected Area. We zijn met een groep van 6 personen (2 Fransen, 1 Amerikaan en 1 Duitser, tot Clenda's spijt allemaal mannen). De tocht erheen is al een avontuur. Achterin een pick-up truck vol met goederen voor het dorp scheuren we met 80km/h over de weg. Kan je het voorstellen op de provinciale weg, zonder gordel of andere bescherming? Fingers crossed en hopen dat er niks gebeurd, haha. Onderweg stappen er nog wat lifters in, een heeft zelfs een tas met levende kippen bij zich. Door een ongevallen boom kan de auto uiteindelijk niet verder en moeten we een uur lopen naar het dorp. Vandaar uit gaan we de jungle in. We hebben gekozen voor de classic tour inclusief ziplining. Dus we gaan per kabelbaan en lopend de jungle door. De overnachting vindt plaats in een echt tree house. Dit is geweldig, hoog in de bomen met uitzicht over de hele jungle. Er zit zelfs een buitendouche in! Dit is gewoon koud regenwater achter een gordijntje maar dan wel met superieur uitzicht. We slapen op matrassen waarboven een muskietennet hangt, waardoor je een soort tent krijgt. Vooral de nacht is erg spannend met alle bijpassende geluiden en insecten. Jules moet er voor zorgen dat de tent spin-vrij is voordat Clenda durft te gaan slapen. Helemaal na het zien van een joekel exemplaar van wel 20cm. Iedereen is dan bang voor spinnen! De volgende ochtend regent het in het regenwoud (verassend), waardoor we niet op pad kunnen. We balen een beetje, want hadden ons erg verheugd op het zien van gibbons. Dit is een bedreigde aapsoort, die hier nog in het wild te zien is. We hangen een beetje rond in het treehouse, todat de Duister ineens beweging ziet in de bomen. Is het een Gibbon familie die gewoon langs ons treehouse slingert!! Echt uniek, want het schijnt dat je ze niet altijd ziet. De familie bestaat uit vader en moeder (met baby) en een stuk of 4 kinderen. Een super mooi gezicht!! 's Middags klaart het gelukkig op en kunnen we wat andere treehouses bezoeken en ziplinen door de jungle. Top! Als we terugkomen bij ons treehouse, zien we ineens een andere aapsoort nóg dichter langs ons treehouse slingeren! We kunnen er niet meer achterkomen welke soort het is, we noemen ze 'funny faces', zie foto. Echt fantastisch!! 's Avonds is er eigenlijk niks te beleven en moeten we inhouse blijven, dus wat doe je dan? Je leert iedereen shithead (kaartspel) en hebt een topavond! De volgende morgen wordt het mogelijk nòg beter. We worden wakker van het geluid van zingende gibbons. De zelfde groep als gisteren ontwaakt in een boom een stuk van ons treehouse af. Met een verrekijker kunnen we ze weer aanschouwen. We hebben ontzettend geluk!! Hierna is het helaas alweer voorbij en gaan we terug naar Huay Xai.

Omdat we de volgende dag naar Vietnam vliegen en het 12uur bussen is terug naar Luang Prabang hadden we een VIP/slaap bus geboekt. We hadden van andere reizigers begrepen dat dit de crème de la crème onder de bussen is en je bijna horizontaal kan liggen. Als we de bus instappen blijkt niks minder waar en blijkt het de lokale bus te zijn. Met stip de meest slechte bus die we tot nu toe hebben gehad. Nul beenruimte. Na een tocht van 15uur inclusief lekke band, lekkende airco en file door wegwerkzaamheden komen we gebroken aan in Luang Prabang. Jules besluit dat het tijd is voor een rendez-vous met zijn maîtresse (Clenda) en boekt een kamer voor de middag om lekker bij te slapen en ...

Nu op het vliegveld naar Vietnam. Laos was heerlijk relaxt, veel avontuur, prachtige natuur en wildlife. We maken ons op voor de chaos in Hanoi.

Iedereen bedankt voor alle leuke reactie en medeleven. Is echt heel erg leuk om jullie reacties te mogen ontvangen! Geniet van het lange pinksterweekend!!

Ps. Clenda is NOG niet ten huwelijk gevraagd
Ps.2 We hebben nog geen ruzie gehad :-)
Ps.3 Shithead stand Jules: 28 Clenda: 24
Ps.4 Diareestand Jules: 1,5 Clenda: 2
Ps.5 Bruinheidsstand (volgens Jules) Jules: 60% Clenda 15%
Ps.6 Bruinheidsstand (volgens Clenda) Jules 60% -ik wil niet flauw doen- Clenda zeker 59%
Ps.7 Grijze haren stand Jules: 30 Clenda: 0 (overigens krijgt Jules geen grijze haren van de trip)

• 08 Juni 2014 - 18:13

Lot:

Haha vooral die laatste ps-jes! Hilarisch! En ik vind de bruin stand van Clenda 100%meer dan normaal ;) maar het klinkt allemaal nog steeds super! Geniet ervan en over de helft is dat je nog steeds heel lang hebt ;) Genieten!!

• 09 Juni 2014 - 20:20

Kevin:

Jules, ik wil dat je nu naar huis komt!

• 10 Juni 2014 - 19:24

Mandy :

Wat een geweldig stel zijn jullie ook! De reis klinkt fantastisch! Geniet er nog lekker van, jullie hebben nog super lang! Maar wel opletten voor tips voor ons.. ;-) xx men

• 15 Juni 2014 - 15:26

Theo En Henriëtte:

Ha Jules en Glenda,
    Nou jullie zijn voortaan overal tegen opgewassen met zo'n brok levenservaring in de jungle.
    Bovendien is jullie relatie tegen een stootje bestand. Super.