Surf dude, duiken en vooral.....chillen! - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Surf dude, duiken en vooral.....chillen! - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Surf dude, duiken en vooral.....chillen!

Door: Jules en Clenda

10 Juli 2014 | Indonesië, Gili Air

Ons laatste verslag! Week 9 & 10 voegen we stiekem samen. Daar zitten we dan, alles ingepakt, klaar om op het vliegtuig te stappen. Wat is het voorbij gevlogen!!

We eindigden ons vorige verslag in Kuta. Op dinsdag gaan we, zoals beloofd, surfen. Clenda slaat toch maar over. We zitten bij een strand dat bekend staat als een ideale surf leerplek. Na een paar keer op de zee geklapt te zijn lukt het Jules smooth de golven te bedwingen. Na het surfen hebben we gezellig drankjes gedronken op het strand met wat locals. Gitaartje er bij en de ideale setting was weer gecreëerd. En niet nader te noemen persoon (lang blond haar, blauwe ogen, redelijk bruin) had wat last de volgende dag van een kater. We hadden besloten een auto te huren om het eiland wat beter te verkennen. Het verkeer moet je vergelijken als een videospel, je bent constant bezig andere weggebruikers niet te raken. Na een paar uurtjes rijden kwamen we aan in Ubud. Een culturele plaats waar op elke hoek een galarij zit en wat omgeven is door rijstvelden. We slapen in een kleine homestay, met slechts 4 kamers. Onze kamer heeft uitzicht op een rijstveld. Prachtige setting. Na de spullen gedropt te hebben, verkennen we het plaatsje en brengen we een bezoek aan het Sacred Monkey Forest Sanctuary. In dit stukje jungle staan 3 heilige tempels maar wat het zo bijzonder maakt is dat het compleet overgenomen is door Makaken (apensoort). Dit zijn geen lieverdjes en we slaan een poging om een banaan uit te delen dus maar over.
De volgende dag vervolgen we onze roadtrip door Bali. Op de planning staat een lunch in het bergplaatsje Munduk. Onderweg komen we twee kratermeren tegen. Helaas is het weer niet al te best (regenachtig en mistig) waardoor het zicht minder is. Na de lunch knapt het gelukkig op en maken we een hele mooie tocht door de binnenlanden van Bali terug naar Kuta.
De volgende dag worden we in alle vroegte opgehaald om op de ferry te stappen richting Gili eilanden. Een klein paradijsje in Indonesië. We hadden een speedboot geboekt die ons in twee uur naar het eiland zou brengen. Na 3,5 uur kwamen we aan op het eiland. We hadden een bungalow (van bamboe en riet) aan het strand met uitzicht op zee geboekt. Deze was al vergeven ondanks onze boeking. Na wat onderhandelen konden we voor bijna de helft van de prijs de rest van onze dagen in de bungalow slapen. Zo maak je van een tegenslag een financiële meevaller.
Daarna hebben we het eiland rond gefietst in minder dan een uur. En genoten van de zonsondergang bij onze bungalow. Lounge bank, lounge muziekje, happy hour met cocktails, helemaal top! Deze houden we erin voor de resterende dagen.

De volgende dag zijn we begonnen met onze duikcursus. Dit was nogal een pittige cursus waarbij we een heel boekwerk over duiken moesten bestuderen. De laatste dag moesten we namelijk een theorie examen doen. Het praktijk gedeelte was een stuk leuker. S'ochtends begonnen we met een sessie in het zwembad. Dingen die je dan zoal leert zijn: Hoe te ademen, wat te doen als je water in je duikbril krijgt, onderwater gebarentaal etc. S'middags gingen we gelijk al een sessie doen in open water! Wat een kick! Prachtige vissen gezien. Het is net alsof je in een aquarium zwemt!
De volgende dag beginnen we weer met een poolsessie. Een van de oefeningen wat de duikbril verwijderen en weer opdoen. Dit was vooral voor Clenda (die haar neus dichtknijpt wanneer ze in het water springt) nogal een challenge. Maar uiteindelijk overwint het doorzettingsvermogen. 'S middags maken we weer een duik in open water en zien we onze eerste Balinese schildpad! Super mooi.
De laatste dag staan twee duiken op het programma. 'S ochtends maken we onze eerste duik naar 18meter. Dit is het diepst wat we mogen gaan na het behalen van de cursus. We ontdekken een prachtige duiksite met veel schildpadden en heel veel vissen. We zien zelfs een lionfish en een scorpion fish! 'S Middags duiken we naar een heus wrak, een platform wat in zee is gezonken. Super tof! Einde dag staat dan de test op het programma. Toch iets pittiger dan we hadden verwacht. Gelukkig kunnen we openlijk overleggen. Competitief en eigenwijs als we zijn, vullen we twee vragen anders in, maar we eindigen beiden met een prachtige score van 92%! Yes, geslaagd! Dit wordt gevierd met cocktails op onze favo spot.
De laatste dag Gili staat voornamelijk in het teken van niks doen en werken aan de bruinheidsstand. 'S Avonds gaan we lekker lobster eten. Hmmm!
Op woensdag is het dan tijd om weer naar Kuta terug te gaan voor onze laatste avond. De avond eindigen we in stijl met een sateetje Over de wedstrijd tegen Argentinië zullen we het niet meer hebben.....

En dan vandaag weer richting huis. Leuk om iedereen weer te zien maar voor ons gevoel zijn we nog lang niet klaar met reizen. We willen jullie alle bedanken voor de leuke berichtjes en we kunnen op korte termijn iedereen weer in de armen sluiten.

Ps. Clenda is eigenlijk niet 'fit for flight'. Ze heeft namelijk een middenoorontsteking opgelopen na het duiken en iets te fanatiek klaren van de oren. Laatste avond dus in het hospital doorgebracht. Niet leuk. Maar met pijnstillers, antibiotica, neusspray en nog een andere pil komen we toch beiden jullie kant op!!
Ps. We hebben een scooter geraakt met de auto... (Niet doorvertellen aan het verhuurbedrijf!)
Ps. We hebben de wedstrijd tegen Costa Rica niet gezien... Te vroeg en geen goed werkende verbinding op Gili.
Ps. We hebben de tussenvlucht geboekt van Bali naar Jakarta op de verkeerde dag geboekt, namelijk morgen... Gelukkig kunnen we voor een kleine 60euro (samen, niet pp) een nieuwe vlucht boeken.
Ps. Wij zijn echt tandpasta verslinders. Er zijn bij ons 3 tubes doorheen gegaan in 10 weken...
Ps. Als echte durfallen zitten we de weg van Gili naar Bali bovenop het dek van de boot. Een zere rug, kont en een nat pak later weten we niet of dit nu wel zo'n goed idee was.
Ps. We durven met zekerheid te zeggen dat we de 10-weken test met vlag en wimpel hebben gehaald! Het wordt een moeilijke kwestie om elkaar straks langer dan 15min NIET te zien.