Yogja, vuurspuwende vulkanen en Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Yogja, vuurspuwende vulkanen en Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Yogja, vuurspuwende vulkanen en Bali

Door: Jules & Clenda

30 Juni 2014 | Indonesië, Kuta

Inhaal-verslag week 8.

We eindigden ons verslag in Surabaya. Op woensdag pakken we de trein naar Yogjakarta (Yogja). Wat een ritje van 5uurtjes had moeten zijn, werden er uiteindelijk 7 door een kapotte locomotief. We komen tot de conclusie dat we al niet meer verbaasd zijn en het 'wachten, wachten, wachten' inmiddels best goed kunnen handelen (zolang er geen trek hebben in het spel is). Yogja is de backpackers hoofdstad van Java. Na Surabaya en Jakarta is deze stad echt een verademing. Heerlijke vibe. Na aankomst storten we ons op de foodstalletjes, nadat we geholpen door de LP een lijstje met vertalingen hadden gemaakt. Zo komen we erachter dat we een paar dagen eerder sate van geit hebben gegeten. Ach, anders waarschijnlijk nooit besteld en nu vonden we het lekker - wat niet weet, wat niet deert. Daarna regelen we de tripjes voor de volgende dagen en doen we wat shopping. We gaan vroeg naar bed, want moeten de volgende dag vroeg op! Om 3:30uur gaat de wekker voor het zien van de zonsopgang over de Borobudur tempel. Dit bleek een fiasco. We zien echt niks, behalve mist en een topje van iets wat later niet de tempel blijkt te zijn. Jammer dus. Nadat het licht is geworden, bezoeken we de tempel. De tempel is bijna volledig gerestaureerd en ziet er indrukwekkend uit. Behalve Westerse toeristen komen er schoolbussen vol kinderen naar de vulkaan. We hebben weer mooie poses gemaakt dit zijn wij als wannabe celebreties ondertussen wel gewend. Daarna zijn we we een paar uurtjes ons nestje ingedoken en vooral gerelaxt (blijft toch vakantie hè).
De volgende dag hebben we doorgebracht samen met twee Poolse jongens in een mini van richting de Bromo vulkaan. Daar aangekomen ervaren we iets dat we al heel lang niet meer hebben gevoeld KOU. Met een dikke deken dus naar bedje. Wederom voor een kort nachtje, want we doen nog een poging voor een mooie zonsopgang. Om 4:00uur worden we met een jeep naar een view point gebracht, waar we een mooi uitzicht hebben op de vulkaan en ... op heel, heel veel toeristen. Iedereen staat klaar met de camera en het was nogal een kunst om een foto te krijgen zonder toeristen. Ook om de juiste vulkaan te vinden trouwens, want totdat we uiteindelijk bij de krater staan, dachten we dat de naastgelegen vulkaan de bromo was. Maar eerlijk is eerlijk, dit was de beste zonsopgang so far!! Hierna brengt de jeep ons naar de voet van de vulkaan, waar we naar de krater kunnen klimmen. Dat deze vulkaan nog actief js, is te zien aan de rookwolken die het produceert, gelukkig vredelievend wit van kleur. Na een vulkaanfie, maakt Clenda nog even een rengalopje op een van de paardjes die eigenlijk bedoeld zijn om de moeilijk ter been zijnde toeristen naar boven te brengen, maar Clenda vindt het veel leuker om de open vlakte te gebruiken voor een race rondje. Na een ontbijtje (nasi) in ons hotel, kruipen we weer in de mini van voor de rit richting vulkaan II, Ijen. We rijden door een prachtige groene omgeving, vol velden met suikerriet. Deze keer werden we om 01:00uur opgehaald..... Dit was nodig om "the Blue fire" te kunnen zien. Na een tocht van ongeveer twee uur komen we aan in de krater. En het is echt geweldig. Het zijn gaswolken die verbranden (zoals een gasfornuis in het groot). Dit geeft een spectaculair beeld. Daarna klimmen we omhoog om de zonsopgang te zien. Nu hadden we ook een beeld van de vulkaan en de weg die hadden afgelegd. Al met al een tripje dat zeker de moeite waard was en het vroege opstaan waren we al lang vergeten. De weg vervolgde zich per mini van, lokale bus en ferry richting de volgende bestemming die iedereen wel kent, Bali. Om 18:00uur komen we aan bij de Kuta-Legian strip. Na een heerlijke westerse maaltijd en een broodnodige douche, doen we een powernapje voor de wedstrijd tegen Mexico begint. We waren immers al vanaf 00:30 uur uit de veren. De wedstrijd kijken we in een van de vele barst hier, vol nederlanders. De winst moest even verwerkt worden. Daarna maken we een ere loopje over de promenade en is het tijd om het bedje op te zoeken.
Vandaag slapen we uit en gaan we liggen we de rest van de dag op het strand, lekker niks doen, behalve werken aan de bruinheidsstand. Ons plan is om nog een paar dagtripjes te gaan doen op Bali en dan door te gaan naar Gili! Morgen gaan we surfen, het is nog maar de vraag af daar foto''s van gaan verschijnen.

Ps. Om maar gelijk de brandende vraag te beantwoorden, geen verandering in de standen tov vorige week. Nee, Jules heeft echt geen diaree meer gehad ;-)
Ps. We zaten in Yogja te klagen dat we 'nog maar' 2 weken hadden, waarbij we worden uitgelachen en ons wordt verteld dat die lengte de hele vakantie is van de meesten hier. Owja...
Ps. Ok, ok, we geven het toe. Het kan zijn dat we eerste 30min van de wedstrijd tegen Mexico hebben gemist doordat we ons hadden verslapen.
Ps. We hadden makkelijk een week extra vakantie kunnen houden als we geld hadden gevraagd voor elke foto die er van ons/met ons gemaakt is
Ps. Ondanks dat we ondertussen redelijk gewend zijn aan spicey food. Krijgen we zo nu en dan een maaltijd die we al snotterend op eten, heel romantisch...
Ps. Onze chauffeur bromo-ijen is een ontzettende chagrijn. Aangezien we onze tijd ruim hadden genomen op de Ijen vulkaan, zijn we bang dat hij nogal boos is. Samen met de Polen bedenken we allerlei scenario's om hem milder te stemmen. Dit omvat voornamelijk hinkend komen aanlopen bij het busje.
Ps. Als je dacht dat drugs gemakkelijk te verkrijgen is in Nederland, ga reizen in Z-O Azië. Het wordt ons gewoon in restaurant of op straat aangeboden. En nee, niks geprobeerd.

• 02 Juli 2014 - 09:06

Dos:

Schatjes! Wat een fijn verslag weer. Vervelend voor jullie, maar wij zijn stiekem wel blij dat jullie er over 2 weken weer zijn :D Nog even heel erg genieten daar, extra bruin worden en dan kunnen jullie ons straks héél erg jaloers maken!

X

• 07 Juli 2014 - 13:22

Lucia:

Leuk stuk en leuke foto's weer! Gili ziet er fantastisch uit op FB, ben benieuwd naar dat verslag (strand, strand, Clenda is heeel erg bruin...)