Beautifull Myanmar, Chaos Bk, Something Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JulesenClenda - WaarBenJij.nu Beautifull Myanmar, Chaos Bk, Something Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JulesenClenda - WaarBenJij.nu

Beautifull Myanmar, Chaos Bk, Something Cambodja

Door: Jules & Clenda

24 Mei 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Verslag week 3 alweer, wat vliegt de tijd!!

We eindigden onze laatste berichtgeving vanuit Bagan, Myanmar. Na op maandagochtend nog even een duikje te hebben genomen in ons zwembad (omdat het kan!!), vertrekken we met de bus naar Mandalay. Einde middag beklimmen we hier traplopend en zwetend in 45min Mandalay Hill en hebben we een prachtig uitzicht met zonsondergang over de stad. De volgende dag staat de vlucht naar Bangkok gepland. Daarvoor bezoeken we nog snel U Bein’s Bridge, werelds langste teak houten brug. Hierna is ons bezoek aan Myanmar voorbij. Wat is dit een fantastisch land om doorheen te reizen. Open, behulpzame bevolking en een prachtige cultuur! We kunnen het iedereen aanraden!!

Na een helse taxirit van meer dan 1,5uur vanwege wegversperringen kwamen we aan bij ons prachtige Churn Boutique Hostel in centrum Bangkok. Ondanks alle recente ontwikkelingen in Thailand en Bangkok hebben we weinig gemerkt van eventuele spanningen. Deze wereldstad was wel even wat anders dan wat we tot nu toe gewend zijn. Met name Khao San Road vol Westerse toeristen waar je de Hangover part II zo voor je ziet. We hebben de pingpong en ladyboy shows overgeslagen... De volgende dag hebben we een boottocht gemaakt (waar we voor ons gevoel zijn afgezet), Grand Palace bezocht wat toch weer heel anders was dan hetgeen we gezien hadden in Myanmar. Wat een glitter en rijkdom. En om alle stress te verwerken hebben we een Thaise massage genomen bij een massage school. Geen happy end, wel pijnlijk zo nu en dan, maar het resultaat was daar. S'avonds hebben we heerlijk vis, krab en kokkels gegeten in China town.

Na dit twee daagse bliksem bezoek hebben we een vlucht genomen naar Siem Riep in Cambodja. Hier komen we begin van de middag aan. Aan ons zwembad (!!) ontmoeten we een Duitse Indiër. Met hem ontdekken we de stad; bier drinken, street food eten en een beetje shoppen. Ons eerste een soort van uitgaan. In Myanmar was alles namelijk om 23:00uur dicht en in Bangkok durfde Jules zich met zijn eerste grijze haren niet te mengen onder het net-afgestudeerd publiek, dus hebben we het over geslagen. De volgende dag bezoeken we de tempels van Angkor. Vanwege de hitte huren we een tuktuk en is het weer vroeg opstaan geblazen. We beginnen vroeg met zonsopgang over de grootste tempel van allemaal, Angkor Wat. Dit gebied dat op de Unesco lijst staat en dat rond 1900 herontdekt werd is fascinerend. Momenteel wordt er hard gewerkt om de tempels in originele staat terug te brengen. Maar met wat fantasie is het eenvoudig te bedenken hoe immens dit en de andere complexen geweest moeten zijn. Vooral ook Ta Prohm, helemaal overgenomen door de jungle en set voor de Tomb Raider film is bijzonder. Clenda waant zich voor even Lara Croft. S'avonds zijn we met wat lui gaan eten bij een vriend van Kenny die een prachtig restaurant heeft in Siem Riep.
De volgende dag, zaterdag, op naar de volgende bestemming, de hoofdstad van Cambodja Phnom-Penh. Op zondag (vandaag) bezoeken we hier de indrukwekkende killing fields of choeung ek en de s-21 prison (Tuol Seng museum). Beide plekken hebben een belangrijke betekening gehad in het regiem van de rode Khmer onder leiding van Pol Pot. In de gevangenis (dat eerst een high school was) worden mensen gemarteld en gevangen gehouden alvorens ze naar de killing fields worden overbracht. In totaal worden hier bijna 17.000 mensen vermoord (zonder kogels) en begraven in totaal 86 massagraven. De memorial stupa bevat totaal 8000schedels.
Een ontzettend indrukwekkende dag.

Morgen vertrekken we met de bus naar Laos!

• 25 Mei 2014 - 13:02

Lot:

Super leuk om te lezen wat hebben jullie t toch goed! Enjoy!! Xxxx

• 25 Mei 2014 - 14:34

Thijs Beckers:

Ha Jules en Clenda

Nice nice! Geniet van het heerlijke eten en de prachtige culturen!
    Jammer had jullie de contactgegevens van onze tuk tuk chauffeur in Phnom Penh kunnen geven. Maar helaas te laat! Goede reis en heel veel plezier in Laos! Als ik jullie was zou ik een paar dagen een motortje/scootertje huren!

Have fun!

• 26 Mei 2014 - 12:39

Theo En Henriëtte:

Hallo petekind en Glenda,
    Wat een belevenissen in deze prachtige landen en culturen. Het avontuurlijke heb je duidelijk van je vader Jules!
    Geniet er maar van en dank dat wij mee mogen genieten. Ik zag ook al een MD voorbijschieten, voor als er geen zalm en kokkels worden gevangen.
    Lieve groetjes, ons

• 27 Mei 2014 - 11:33

Leon:

Hey globetrotters!!
    alweer 4 weken onderweg, de tijd vliegt inderdaad, maar zo te lezen zitten jullie ook niet bepaald stil!
    zo´n reis is hard werken hoor! veel plezier daar!
    Groeten leon

• 30 Mei 2014 - 02:02

Vanaf totaal verschillende kanten van de wereld volgen we elkaar! Echt super leuk en wat een mooie foto's om te zien! Jullie maken een hele bijzondere reis, dat is wel duidelijk! Tot het volgende verhaal! Liefs carlijn